Vítajte na stránkach základnej a materskej školy T.G. Masaryka
Jednotlivé čísla
»»  November 2006
»»  Október 2006
»»  Február 2005






FEBRUÁR 2005

Vitaj, nový rok 2005 - P.F.2005

   Na ten nový rok Vám vinšujem,    aby ste v ňom mali veľa priateľov, dobrých ľudí a dobrých slov,veľa úcty, od slnka jasnosti a do ďalších rokov lásky a svornosti.
V tomto ľudovom vinšovaní je obsiahnutá múdrosť i život našich predkov. Nový rok si vážili od prvého dňa. Tak učili svoje deti a tie potom rodičovský odkaz v čase dospelosti, prenášali na vlastné deti.
       Nový rok k nám opäť prišiel. Začíname od prvého dňa napĺňať čisté, ešte nepopísané stránky a kladieme si otázku, aký bude tento nový rok, čo k nám prichádza?
Myslím si, že bude opäť obyčajný. Budú dni pracovné i dni  sviatočné, budú dni, keď sa nám bude dariť i dni, kedy nám všetko bude padať z rúk. Určite prídu i dni, kedy sa všeličo znesie na naše hlavy. Ale taký je život a záleží len od nás ako ho naplníme. Preto buďme aj my noví, lepší, ochotnejší, priateľskejší, obetavejší a želajme si, aby tento nový rok bol takým rokom, aký sme si ho trochu vysnívali. Verme tým snom všetci, lebo človek by mal vždy veriť v to najlepšie a v prvom rade, by mal veriť sám sebe.

Mgr. B. Jačišinová

Predvianočný čas v materskej škole

Keď vonia ihličie a krásna sviečka horí,
keď cítiš tymián a tíško padá sneh,
to je čas sviatočný.
Keď všetci sme si blízki, to je čas vianočný,
keď vládnuč má len pokoj a láska . . .
Dieťa je ako obrázok, dieťa je kvet života,
dieťa je ako biela holubička, ktorá vždy poteší rodiča.

V jesenných mesiacoch si nachádzame čas, aby sme sa v kolobehu života pristavili pri staršej generácii.
       Pekným kultúrnym programom sme otvorili posedenie pre dôchodcov, pod názvom Úcta k starobe. Dramatizáciou rozprávky O hlúpej myške, piesňou Deduško, starý náš, šedivú hlávku máš... sme vyčarovali úsmev i slzu vďačnosti, v očiach naších starkých, ktorí nie všetci majú tú možnosť, potešiť sa so svojimi vnúčatami.
       December je najkrajší a najbohatší mesiac v roku hlavne pre deti. 6.12. navštívil našu materskú školu Mikuláš. Jeho návšteva bola spojená s radosťou i obavami. Atmosféra v triede bola vynikajúca, radosť z darčekov zatienila i obavy, keď sa k nim prihovoril Mikuláš. Spoločné hry a šantenie s Mikulášom, umocnilo citový zážitok detí.
       Predvianočný čas sme spríjemnili kultúrnym programom všetkým občanom obce. Deti sa im prihovorili dramatickým pásmom zo života zvieratiek, v miestnom kultúrnom dome.
       Najväčšie prekvapenie deti čakalo 20.12., keď nás navštívil sponzor Prvej Česko – Slovenskej poisťovňe Košice.        Jej zamestnankyne pripravili pre naše deti spoločné posedenie pri stromčeku, deťom odovzdali sponzorský dar – stavebnicu, pastelky pre každé dieťa, ovocie. Akcia bola motivovaná známou osobnosťou z televízie – Majstrom N.
       Bohatá nádielka pod stromčekom deti prekvapila poobede. Stromček skrýval stavebnice, autá, bábiky, skladačky, zakúpené pre deti z príspevku rodičov. Pondelkové dopoludnie bolo ukončené slávnostným obedom, ktorým sme deťom chceli priblížiť štedrovečernú večeru. Kapustnicu sme nahradili šošovicovou polievkou, deti mali možnosť ako dezert okúsiť makové opekance, rybu, zemiakový šalát, vianočné oblátky i vianočné pečivo. Zážitok umocnil slávnostne prestretý stôl.
       Pripravili sme deťom rodinnú vianočnú atmosféru, kde sme nechali voľnosť spontánnej citovej reakcii, v ktorej dieťa objavuje a vyjadruje svoje pocity a utvára si pozitívne medziľudské vzťahy.
       Skončil sa 23. december, uzavrel sa jeden kalendárny rok a my dúfame, že aj ten nový prežijeme vo svojom kolektíve, v príjemnej pracovnej atmosfére a dobrom zdraví.

Milena Jahodová, zást.pre MŠ
Zdenka Potančoková, uč. MŠ

Spovedáme

Vizitka: Meno: Ivana Búdová
Farba očí: hnedá
Obľúbené zviera: pes
Obľúbená farba: modrá, hnedá 
Obľúbené jedlo: halušky s bryndzou, parené buchty s makom
Obľúbená trieda: nemám obľúbenú triedu
Obľúbený herec: R. Chamberlain
Obľúbená hudba: coutry

 1. Prečo učíte práve nemčinu­­­?      Nemecký jazyk ma oslovil už na základnej škole. Obľúbila som si pani učiteľku, ktorá ho vyučovala. To ma povzbudilo k tomu, aby som sa mu i v budúcnosti venovala.
2. Ako by mal podľa vás vyzerať ideálny partner?  Mal by to byť človek zodpovedný, čestný, so zmyslom pre humor, obetavý. Tolerancia, úcta k druhému, by mal patri? do jeho hodnotového rebríčka.
3. Boli ste dobrou žiačkou?    Myslím, že áno. S učením som nemala problém, hoci mi na strednej škole robili ?ažkosti, niektoré učivá z matematiky a fyziky.
4. Aké mená sa vám páčia?    Nemecký spisovateľ Thomas Mann napísal: „Meno je časť bytia a duše.“ Meno ovplyvňuje imidž človeka i rozvoj jeho osobnosti. Páčia sa mi mená: Marek, Zuzana a Viktória.
5. Kto je vašim vzorom?         Moja mama a stará mama.
6. Čo je vašim snom?      Mám veľa snov. Je ale dôležité, či človek chce ten svoj sen uskutočniť. Ja sa o to snažím.
7. Aká je vaša prezývka? Z prezývky by ste mali maž dobrý pocit. Mala by vám dodávať sebadôveru. Ja neviem o žiadnej.
8. Ako sa vám páčia vaše kolegyne a kolega?   V kolektíve vyučujúcich sa cítim dobre.

Vizitka: Meno: Katarína Fedorová
Znamenie: Rak
Farba očí: zelenohnedá
Obľúbená farba: všetky okrem ružovej
Obľúbené jedlo: bryndzové halušky, slivkové knedle so strúhankou

 1. Prečo učíte práve prírodopis a chémiu? Pretože sú to vedy o prírode, ktorú som mala odmalička rada a vždy ma zaujímalo ako to v nej funguje a čo sa v nej nachádza.
2. Ako by mal podľa vás vyzerať ideálny partner? Jedného už mám a som s ním spokojná, čiže ako môj manžel.
3. Boli ste dobrou žiačkou? Z pohľadu žiaka samozrejme, ale keď sa pozerám dozadu očami učiteľa, je to trochu iné. No nikdy som nepatrila ani do skupiny „bifľošov“, ani do skupiny „lajdákov“.
4. Aké mená sa vám páčia? Chlapčenské mená, ktoré sa mi páčia sú Matej a Samuel, no pre dievča zatiaľ neviem, hoci radšej by som chcela dcéru.
5. Kto je vašim vzorom? Moji rodičia.
6. Máte doma nejaké zvieratá? Áno, akváriové rybičky, o ktoré sa stará môj manžel.
7. Čo je vašim snom?    Sny sa nemajú prezrádza?, vraj sa nesplnia, preto si ich nechám pre seba.  

Janka Madošová 7.B  Gabriela Zvarová 7.A

O čom snivaju deviataci

1.  Je úplne jasné, že snívam o tom, aby ma prijali na školu, ktorú som si vybrala. Rozmýšľam aj o tom, aké to na tejto škole bude, ak ma pravdaže zoberú. Chcela by som si tam nájsť nejakú dobrú partiu. Mám v pláne učiť sa ako normálny človek. To znamená, že nechcem byť žiadna bifľoška, ale učiť sa tak, aby som chápala, čo sa učím. Dúfam, že sa mi to podarí.  

2.  Túžim po tom, aby som sa dostala bez prijímacích pohovorov na strednú školu, na ktorú sa hlásim. Túžim po tom, aby som mala dobré známky na vysvedčení, aj keď sa mi to nedarí. Túžim po tom, aby už bolo po monitoringu a po prijímačkách, aby sme mali už voľnejšie hodiny, nie ako teraz. Túžim po tom, aby nám nezatrhli koncoročný výlet – už náš posledný! Dúfam, že sa mi tieto túžby splnia.  

3.  Chcem sa dostať na dobrú strednú školu bez prijímacích skúšok. Chcem mať dobrý priemer na vysvedčení. Na strednej škole chcem ma? super učiteľov a veľa kamarátov. Chcem sa dostať na internát, aby som bola konečne preč z domu.  

4.  Myslím si, že pre nás deviatakov je teraz učenie veľmi dôležité. Aj pre mňa konkrétne. Mojou jedinou túžbou, teraz v tejto chvíli je, aby som bez problémov zvládla monitoring a následne aj prijímacie skúšky, ktoré okrem mňa čakajú aj ďaľších 25 žiakov. Ak by som mala možnosť niečo si želať, určite by to bolo to, aby sme všetci zvládli tento náročný školský rok a dostali sa každí na tú svoju vysnívanú strednú školu.     

Deviataci držte sa!

Vyhodnotenie ankety
        Pri príležitosti „Týždňa boja proti drogám“, ktorý trval od 15.-21. 11. 2004, sa na našej škole uskutočnila anketa, ktorá obsa-hovala otázky tejto tematiky. Zúčastnilo sa jej 119 žiakov II. stupňa. Nájdeme v nej rozličné názory.

        Ponúkame jej vyhodnotenie:

1. Droga ako omamná ( návyková ) látka (43); látka, ktorá „ubližuje zdraviu“ (17); látka, ktorá zabíja (12); je to otrava (6).
2. V tejto otázke je pestrá škála odpovedí. Najčastejšie boli menované tieto drogy: nikotín (68); marihuana (52); alkohol (41); heroín (35). Spomínali sa aj kofeín, LSD, lieky a iné.
3. 102 žiakov pozná vo svojom okolí niekoho, kto má kontakt s nejakým druhom drogy; 9 žiaci odpovedali NIE.
4. Pasívne fajčenie správne charakterizovalo 78 žiakov, nevyjadrili sa 8 žiaci, nesprávne odpovedali 8 žiaci a 15 žiaci napísali slovo neviem.
5. Na otázku, v koľkých rokoch si sa prvýkrát pokúšal fajčiť, odpovedali žiaci takto: ešte nikdy neskúšali (29); skúšali fajčiť v 3-15 rokoch (67).
6. Pri vymenovaní min. 3 alkoholických nápojov sa vyskytli názvy rôznych nápojov, ktoré sú v predaji.
7. Kedy si sa 1x osobne stretol s alkoholom?
Nikdy alkoholický nápoj nepili (11); neurčité vyjadrenie (5); neviem (3); stretli sa s alkoholom v 3-15 rokoch (78), z toho 13 žiakov pri rodinných oslavách.
8. Fetovanie zapríčiňuje: halucinogénne účinky; v danom momente príjemné pocity, neskôr bolesti hlavy; poškodenie dýchacej sústavy, CNS, poruchy krvného obehu, strata kontroly; zmena správania sa; vznik závislosti.
9. Ako fajčenie, alkohol a drogy vplývajú na zdravie, odpovedali žiaci takto: spôsobujú vznik rakoviny pľúc, pečene; choroby srdca; otravu; postupne človek zabúda.
10. Väčšina žiakov na otázku: „Čo donúti človeka užívať drogy?” odpovedalo: zdravotné problémy; ohrozenie života; peniaze; medziľudské vzťahy (rodina, priatelia); pevná vôľa.
11. Povedať droge NIE, môže byť veľmi ťažké. NIE droge povedali žiaci aj takto: Nie, nechcem; Ďakujem. Nechcem mať s tebou nič spoločné!; Žiaci 9. ročníka uviedli, že sú dôležité: pevná vôľa, zdravý rozum, dobrá informovanosť, dobrí priatelia.   

        Okrem ankety bola na škole vyhlásená aj literárna súťaž „Život bez drogy“. A tu vám ponúkame víťazný príspevok od Gabriely Zvarovej zo 7.A.

  Myslím si, že život bez drogy je krajší. Veď načo si máme ničiť svoje zdravie, keď nemusíme. Každý, kto sa rozhodne brať drogy, si neuvedomuje, že si skracuje drahocenný život. Život je cennosť, ktorú si musíme vážiť. Život je dar nevyčísliteľnej hodnoty. Tak prečo si ho niekto chce zničiť? Droga je aj cigareta, ktorá nám poškodí pľúca. No nebezpečnejšie je to pre tých, ktorí ten dym dýchajú, než pre tých, ktorí fajčia. Začne to jednou cigaretou a postupne sa z toho stane závislosť. Veď stačí, keď si uvedomia, že fajčenie je škodlivé a že musia presta?. Existujú protidrogové liečebne, v ktorých ľudí odnaúčajú od závislosti. Povolená droga je aj alkohol, ktorý tak omámi človeka, že si človek nič nepamätá. Mňa odpudzuje už len zápach alkoholu. Keď vidím alkoholika, tak sa na neho nemôžem pozerať. Je to zlý pohľad, ako sa človek môže znemožniť. Alkohol zabíja pomaly. Závislosť sa začne len jedným pohárikom. Už dosť ľudí zomrelo na alkoholizmus. Drogy sú aj silnejšie a nebezpečnejšie. Napr. heroín, kokaín, marihuana, injekcia a iné. Preto vám radím – nikdy neberte drogy!


 Kto vie odpovie

Život človeka sa už od malička skladá zo  samých hádaniek. Pre malého človiečika je okolitý svet jednou veľkou hádankou. Ako človek rastie a dospieva, spoznáva svet okolo seba a tým zároveň lúšti jednu hádanku za druhou. Hádanky vo svojej podstate sú pretavené životné skúsenosti človeka. Zároveň sú tiež prameňov nových poznatkov. Preto si aj vy, milí žiaci, vyskúšajte svoju obrazotvornosť a predstavivosť. Vaše správne odpovede vhoďte do schránky pri zborovni. Na víťaza čaká sladká odmena. 

Tu sú pripravené otázky:

1.  Brat brata desiatky rokov naháňa a predsa ho nikdy nedostihne.
2.  Čo sa nachádza medzi oblokom a zemou?
3.  Obchádza s kosákom celú zem, nesekne do trávy tam, ani sem. Čo je to?
4.  Aký znak treba dať medzi čísla 3 a 5, aby výsledok nebol menší ako 3 a väčší ako 5?
5.  Aké veľké je číslo, ktorého tretina je jedna šestina?
6.  Viete, kto hovorí vo všetkých jazykoch?
7.  Je synom môjho otca a mne nie je bratom. Kto je to?
8.  Ktoré číslo má taký istý počet písmen ako číslic?
9.  Chodia vo vode dolu hlavou, a predsa sa neutopia. Čo je to?
10. Nie je strom, a má to listy, nie je kabát, je však šitý, nie je človek a je bystrý.
11. Koľko existuje celých kladných dvojciferných čísel?
12. Na ktorom mieste na svete je namiesto štyroch svetových strán len jedna?
13. Čo sa stane s modrou šatkou, keď ju namočíme na päť minút do slanej vody?

 
A na záver ešte hlavolam:
Úloha:
Na obrázku je štvorec z deviatich štvorčekov.
Prečiarknite 4 paličky tak, aby vzniklo 5 rovnakých štvorčekov.
( paličky preškrtni na riešení a vlož do schránky pred zborovňou )

Úloha:
Na obrázku preškrtni 4 paličky tak, aby ti vyšli 3 rovnaké trojuholníky.
( paličky preškrtni na riešení a vlož do schránky pred zborovňou )


Opäť niečo pre tých najmenších:

Z minulosti školy - Zo súčasnosti školy - Záujmové krúžky - Fotogaléria - Kontakt